zondag 30 augustus 2009

Spijt na spending spree


Na een flinke shopsessie je nieuwe broek met kaartje en al netjes in de kast leggen en er 3 jaar lang niet naar omkijken. Iets wat nogal vaak voorkomt bij de vrouw die een middagje met haar portemonnee heeft lopen zwaaien. Uit recent Brits onderzoek onder vrouwen tussen 17 en 50 jaar blijkt dat 83% spijt heeft na de aankoop van nieuwe kleding, schoenen of accessoires.

Zelfs in deze tijd van economische onzekerheid blijkt het lastig om een uitgavenpatroon te breken. Één op de drie vrouwen voelt zich in deze tijd nog schuldiger na een aankoop en de helft van de ondervraagden trekt hierom ook wat minder snel de pinpas. 7% van de vrouwen geeft echter juist meer geld uit, om zichzelf een beetje op te vrolijken tussen al deze grijze berichten.

Een andere shopping-aanpak is misschien een idee om dat schuldgevoel wat te verminderen. Één op de vijf vrouwen zet haar creatieve brein namelijk aan het werk en haalt die 3 jaar oude, doch splinternieuwe broek uit haar kast en verkoopt deze online. Om die opbrengst vervolgens met een wat geruster hart uit te geven. Een recessie kan dus ook voor consumenten een mooie gelegenheid zijn om eens een nieuwe strategie uit te proberen.

dinsdag 11 augustus 2009

Eerste marketingstap richting de digi-vrouw


Steeds meer merken laten de toenemende koopkracht van de vrouw op digitaal gebied niet ongemerkt voorbij gaan. De trend kan de omzet namelijk flink in de lift krijgen, mits het avontuur kundig wordt aangegaan. Het segment is namelijk voor veel bedrijven nog onbekend terrein en het is dan ook even afwachten of de gekozen benadering wel in goede aarde valt bij de digi-vrouw met het gat in haar hand.

Een voorbeeld hiervan is Dell en de Mini Notebook. Een product waarmee Dell zijn marketingpijlen richt op de digi-vrouw. De mini laptop was verkrijgbaar via een ‘vrouwvriendelijke’ website. Die vrouwvriendelijke website, genaamd Della, viel echter niet goed in de smaak bij het vrouwvolk. Naast het matchgehalte met je garderobe lieten de ‘technische specificaties’ op de site weten dat je laptop gebruikt kan worden om calorieën te berekenen, je aan je dieet te herinneren en om te de-stressen. Een niet al te hoge inschatting van het vrouwelijk brein. De website werd dan ook bestempeld als seksistisch en uit de lucht gehaald.

De uitwerking van deze eerste stap van Dell richting vrouwenmarketing was dan niet helemaal succesvol, maar hij is wel gezet. Het roze verven van een product blijkt echter niet voldoende om de koopgrage digi-vrouw haar creditcard te laten trekken. Door het inwinnen van de juiste kennis wordt een stevige basis gecreëerd voor marketing waarbij de vrouw benaderd wordt op de gepaste plek, de gepaste tijd en het belangrijkste; de gepaste toon. Waardoor dit, voor veel bedrijven, nog onbekende terrein wat vertrouwder gaat voelen.