dinsdag 6 oktober 2009

Female Economy

De vrouw vertegenwoordigt de grootste marktkansen ter wereld. Deze groep is groter dan China en India samen. Dit staat in de Harvard Business Review van september dit jaar.


Vrouwen zijn verantwoordelijk voor ongeveer 20 biljoen van de jaarlijkse consumentenuitgaven en dit gegeven kan groeien tot 28 biljoen in de komende 5 jaar. In dezelfde periode kan hun inkomen groeien van 13 biljoen naar 18 biljoen. Deze marktgroeispurt (2 keer zo groot als China en India samen) zorgt ervoor dat de vrouw de meest aantrekkelijke marketingprooi is ter wereld.

Je zou denken dat organisaties bij het zien van bovenstaande gegevens hun marketeers uit de kast halen om een bijpassende strategie te ontwikkelen. Dit is echter vaak niet het geval. Te veel bedrijven negeren de vrouwelijke consument, of onderschatten haar door de klassieke ‘make it pink’ benadering (Dell’s Della). Een reactie die de vrouw onbegrepen en ondergewaardeerd achterlaat in de consumentenwereld waar zij onmiskenbaar een hoofdrolspeler in is.

Een wereldwijd onderzoek van de Boston Consulting Group, onder meer dan 12.000 vrouwen, laat zien dat de vrouw niet het gevoel heeft dat er gehoor wordt gegeven aan de behoefte aan tijdbesparende oplossingen en producten en diensten die speciaal voor haar zijn ontwikkeld. Bedrijven blijven haar beklagenswaardige ontwikkelde producten en diensten aanbieden, begeleid door een verouderd marketingverhaal waarin de vrouwelijke stereotypes centraal staan.

Een gemiste kans, want een focus op de vrouw als marketingdoelgroep, in plaats van een demografische doelgroep, vergroot de succeskansen van een bedrijf aanzienlijk wanneer het herstel na de crisis begint. Dus organisaties; laat deze interessante ontwikkeling u inspireren, stof uw marketeers af, en kies voor een vernieuwende aanpak.