maandag 31 mei 2010

She shares

Forbes.com laat in een artikel over social networking weten dat Facebook geregeerd wordt door vrouwen. Van de 400 miljoen leden is maar liefst 57% vrouw en per maand trekt de website 46 miljoen meer vrouwelijke dan mannelijke bezoekers. Daarnaast hebben vrouwen gemiddeld 8% meer ‘vrienden’ en zijn verantwoordelijk voor 62% van het totale sharing.

Niet alleen de mate waarin de vrouw deelneemt aan social networks verschilt ten opzichte van de man, maar ook de manier waarop ze deze gebruikt is anders.

De vrouw
Bij de vrouw is conversatie het sleutelwoord. De social networks worden gebruikt om herkenning te vinden, te delen en te praten over het wel en wee van haar privéleven, schrijft Forbes. “Wanneer ze een moeder is die gaat starten met ‘potty training’, dan vindt ze het belangrijk om in contact te komen met andere moeders die hier al ervaring in hebben.”, zegt Jodi Kahn, hoofd van iVillage. De vrouw is dan ook het meest actief op websites als Facebook, Twitter en MySpace waarin de discussie centraal staat.

De man
Bij de man is status het sleutelwoord. Lorrie Thomas, Professor Social media marketing op UC Berkeley, laat weten dat de man de websites voornamelijk gebruikt als een interactieve rolodex en dus om contactinformatie op te slaan voor toekomstig gebruik. Daarnaast gebruikt hij de sites om zijn status een boost te geven en invloed uit te oefenen. LinkedIn en YouTube zijn websites waarop hij het meest te vinden is en waarin de inhoud het belangrijkst is.

Vanuit marketing oogpunt zijn dit interessante gegevens. Het stimuleert marketeers om eens af te wijken van de ouderwetse pushstrategie en een mooie online campagne op maat te lanceren ten behoeve van merkbinding. Online games, virtuele fashion shows, kortom de goed gefundeerde aanwezigheid en deelname van een merk in de social media kan lange termijn effecten teweeg brengen. Want wanneer een vrouw achter je merk staat, vertelt ze dit aan haar vrienden.