dinsdag 15 juni 2010

JA, wél ongeadresseerd reclamedrukwerk

We mogen dan wel leven in het 1001110011010101-tijdperk, maar het oude vertrouwde drukwerk is nog lang niet passé. Dit blijkt uit het jaarlijks onderzoek Thuis Binnen Bereik van DDMA Businessgroep Verspreidingen naar ongeadresseerde brievenbusreclame.

Het onderzoek laat zien dat 50% van de folders wordt gezien en gelezen door de ontvanger. Drie kwart van hen staat hier positief tegenover.
In drie kwart van de huishoudens zonder een brievenbussticker wordt de folder door minimaal 2 personen bekeken. Hier werd in 2009 gemiddeld 43 minuten per week aan besteed. In 2007 was dit nog 36 minuten. Het bereik van de brievenbusreclame is dus behoorlijk hoog, volgens DDMA.

Niet alleen het bereik, maar de waardering van het ongeadresseerde drukwerk is ook hoog. Ruim zeven op de tien mensen geven aan een sterke binding te hebben met het drukwerk. Uit het onderzoek blijkt tevens dat de folder door vrouwen hoger gewaardeerd wordt dan mannen; een 7,5 tegen een 7,1. Daarnaast zou 75% van de vrouw de folder missen als deze niet op de mat zou vallen.

Maar hoe veel van de ‘folderlectuelen’ ondernemen nu eigenlijk actie na het besnuffelen van deze reclameboodschappen? In 2009 was dit 27% van de consumenten (n.a.v. de gemeten reclamefolders). Deze actie was variërend van informatie aanvragen tot een daadwerkelijke aankoop (17%).

Volgens het onderzoek van DDMA doet de folder, naast de opkomst van de digitale marketing, dus nog steeds volop mee in het succesvol bereiken van de doelgroepen. Hij mag dus nog steeds meegenomen worden in de zorgvuldige afweging van de juiste mix van communicatiemiddelen.