zondag 18 juli 2010

"Tanken is kinderspel"



Niet iedereen vindt tanken even eenvoudig. Bij de bemande stations is het geen probleem om even hulp in te schakelen van het personeel als je jezelf heel handig in een wurgpositie hebt geworsteld met je slang, bij de opkomende onbemande stations wordt dit wat lastiger.

Bij de Esso Express kwamen we dit bordje tegen, waarmee Esso zich ogenschijnlijk richt op de vrouw. Terwijl we hoopten dat het tanken net zo infantiel ging als de uitstraling van het bordje, kwamen we er inderdaad achter dat het stiekem toch erg gebruik(st)ervriendelijk, snel en goedkoop is. Ondanks de 'schitterende' uitvoering een uitvinding voor de time-poor, geldbewuste vrouw.

zaterdag 10 juli 2010

Innovatierace

Trendwatching.com neemt ieder jaar een kijkje naar de meest belovende, trendgebaseerde innovaties op het gebied van producten, diensten en belevenissen in de b2c-markt voor de komende tijd. Dit jaar ligt de lat lekker hoog. Creatieve breinen zullen moeten stormen als nooit tevoren om deelnemer te blijven in de onverbiddelijke innovatierace.

In deze race zijn een drietal punten belangrijk om in het achterhoofd te houden, laat Trendwatching.com weten:
  1. Innovatie staat niet noodzakelijk gelijk aan labjassen, petrischaaltjes en wetenschappelijke inzichten. In de huidige ‘experience’ economie is innovatie op het gebied van marketing net zo belangrijk en vaak zelfs belangrijker dan technische innovatie.
  2. Aan de behoefte van de consument is vaak geen touw vast te knopen. Hier mag innovatie ook op aansluiten. Het hoeft niet altijd zo serieus.
  3. Laat je niet demotiveren door het gebrek aan een torenhoog budget. De mooiste innovaties zijn tot stand gekomen door creativiteit en inventiviteit, in plaats van €.
Iron for men
Onder de trend Style & Design vinden we Philips met haar interessante introductie van het Strijkijzer voor Mannen. Vanaf deze maand ligt hij in de winkel. In de communicatie ligt de nadruk vooral op zijn Ć¼bermannelijke, robuuste design en op de technische specificaties. Vooral dus niet op het daadwerkelijke einddoel; strijken. Een opmerkelijke marketingstap dus in de huidige feminisering maatschappij en een gelijkwaardige tegenhanger van de Toolbox for women.
De Toolbox for women liet de klassieke beginnersfout zien van vrouwenmarketing; een vrouw kan prima met een hamer overweg zonder dat hij roze is. Zien we hier een zelfde soort beginnersfout in mannenmarketing bij Philips?

Een ding is duidelijk; de Philips GC4490 mag zich 1 van de 67 Trendwatching.com innovaties noemen van dit jaar. Een mooi moment dus om de volledige lijst te bekijken, inspiratie op te doen en de trends voor de komende tijd even op je in te laten sudderen.