dinsdag 29 maart 2011

Winkelende mannen, TV kijkende vrouwen

De globale verhoudingen in de VS zijn nog steeds gelijk; vrouwen winkelen meer dan mannen, en mannen kijken meer TV dan vrouwen. Maar volgens een recent onderzoek van The Nielsen Company is er, gekeken naar 2004 en 2010, een verschuiving te zien in deze verhouding. We gaan kijken naar de belangrijkste bevindingen van dit onderzoek naar consumenten- en mediagedrag.

Consumentengedrag
De vrouwen liggen in de VS nog steeds aan kop als het gaat om shopping trips. Maar in vergelijking met 2004, zijn er globaal meer mannen die erop uit trekken om hun dollars te spenderen. Toch houden de mannen beter hun hand op de knip dan vrouwen, zoals te zien is in onderstaand figuur hebben vrouwen gemiddeld een waardevollere inhoud in hun winkelmandje dan mannen. Dit heeft waarschijnlijk te maken met de wekelijkse boodschappen, die in 1 keer gedaan worden. Hierbij is zondag de belangrijkste winkeldag in de VS.

Mediagedrag
Als het gaat om de kijkbuis zijn in de VS de ouderen nog steeds de grootverbruikers. Over het algemeen kijken vrouwen meer Live TV dan mannen, evenals opgenomen programma’s. De DVD’s zijn populair onder jonge vrouwen, maar worden nog steeds het meest bekeken door de man. We zagen al eerder dat de gamende vrouw in opkomst is, maar de man blijft ook op dit gebied de grootste gebruiker.

Mobiele telefonie
Ook de mobiele telefoon wordt door de verschillende seksen anders gebruikt. De vrouw is een fanatieke sms’er (30% meer dan de man) en belt minder vaak, terwijl dit bij de man omgekeerd is. Het dataverbruik van de smartphones ligt bij de man hoger dan bij de vrouw, waarbij we onderscheid kunnen maken tussen surfen (31% vs 29%), e-mailen (33% vs 30%) en het downloaden van apps (24% vs 21%).

Online consumeren
Het online kopen is bij beide seksen populair in de VS. 72% van de vrouwen en 68% van de mannen in de onderzoeksgroep heeft in de afgelopen 30 dagen online een aankoop gedaan. Interessant te zien is dat de vrouw in alle branches actiever is met online aankopen, behalve op het gebied van muziek, veilingen en computer hardware. Wat moeten we nu met al deze cijfertjes? De man hangt toch nog steeds het meest voor de TV en de vrouw geeft toch nog steeds het meeste geld uit aan accessoires? Ja, dat klopt natuurlijk. Maar het is interessant om te zien dat er een verschuiving gaande is in die verhouding. De grens tussen het gedrag van de man en de vrouw wordt vager. Dat betekent dat het afgelopen is met de hap-klare-brokken marketing en er overgestapt moet worden naar marketing op maat. Toegespitst op die specifieke doelgroep. En hiervan zal kennis de solide basis zijn.