vrijdag 13 februari 2009

Le chic, le choc et le cheque

“Ik ook van jou, lief …En van Robert. …En eigenlijk ook wel van Wouter.

Aan deze vervolgzin zijn de oortjes van de Nederlandse man niet zo gewend. In Ivoorkust zouden de mannelijke oortjes echter wat minder gaan klapperen. Een beetje vrouw in Ivoorkust heeft namelijk drie minnaars, zo schrijft NRC Next.

Het is geen uitgesproken kwestie, al die vrijages, maar iedereen weet dat het gebeurt. Liefde is een dagelijkse aangelegenheid. Zoals boodschappen doen, je rijbewijs halen en een sollicitatiebrief schrijven. Alles heeft een prijs, en ook liefde druk je uit in geld.

De getrouwde man houdt er minnaressen op na, die hij verwent met mooie cadeau’s. De minnares houdt er, op haar beurt, getrouwde mannen op na. Eentje die haar mee uit eten neemt (le chic), een ander waarmee ze gaat feesten (le choc) en een laatste om het af te leren die haar huur betaalt (le cheque).

Het hele ‘player’-gebeuren hoeft dus niet alleen in voordeel van de man te zijn. Het mes kán ook aan twee kanten snijden.

Digital Mom

Als de kinderen van huis zijn dansen de mama’s op tafel …en duiken ze rechtstreeks achter hun PC. Een recent onderzoeksrapport van Razorfish en CafeMom laat een nieuwe marketingdoelgroep zien die niet onopgemerkt mag blijven: de digitale moeders.

Het DigitalMom-rapport bestaat uit twee delen. Het eerste deel van het onderzoek beschrijft het gedrag van digitale moeders die gebruik maken van de algemene diensten van internet. Het laat onder andere zien dat:

  • 65% van de moeders sociale netwerksites gebruiken, 56% online SMS-en en 52% online gamen.
  • Moeders van 35 jaar en ouder het internet vooral gebruiken als informatiedatabase. Daartegenover staan de moeders onder de 35 jaar, die voornamelijk online gaan voor de sociale netwerksites.
  • Deze nieuwe doelgroep niet alleen geïnteresseerd is in het ouderschap, maar zich ook een weg baant door het internet voor modeartikelen (40%), eten/koken (31%), kinderen en ouders (26%), bankzaken (22%), computers/elektronica (21%) en gezondheidszorg (20%).

Het tweede deel beschrijft het gedrag van de doelgroep op de sociale netwerksites (met als voorbeeld het Amerikaanse ‘CafeMom’) en segmenteert de doelgroep in de ‘self-expressor’, ‘utility-mum’, ‘groupster’, ‘infoseeker’ en de ‘hyperconnector’.

Een doelgroep die dus absoluut de moeite waard is om rekening mee te houden in marketingland!