zondag 18 januari 2009

Stoere Vrouwen!

Allemaal leuk en aardig, de wereld verbeteren door vuilnis te scheiden, de verwarming iets lager te zetten en minder vaak een plastic tasje te kopen bij de lokale supermarkt. Maar we gaan als moderne vrouw dus mooi niet in onze binnenstebuiten-te-keren trui, gemaakt van vrije-uitloop schapenwol, de Biokrant zitten lezen in ons sfeerloos verlichte spaarlampenhuis.

En dat dachten de Stoere Vrouwen ook toen zij besloten hun krachten te bundelen om een shopgenootschap op te zetten van jonge, hippe en vooral stoere dames met een warm hart voor natuur, dieren en eerlijke handel. Met hun motto “Verbeter de wereld, ga winkelen!” stimuleren ze op een originele manier het kopen van producten die vriendelijk zijn voor Moeder Aard. Niet alleen door deze in het schap van de website te plaatsen, maar ook door bijvoorbeeld Gewetensclubjes te starten; “Om een beter shopmens te worden”.

Maar hier blijft het niet bij. Gekleed in army-outfits en roze baretten, gewapend met roze boodschappenmanden en hun portemonnee vallen de Stoere Vrouwen als het Koopleger verschillende regimenten binnen om hun manden te vullen met alle producten die onder de noemer ‘verantwoord’ vallen, om vervolgens, met iedere stoere vrouw die wil, ervaringen uit te wisselen en een borreltje te drinken.

De wereld redden door te winkelen… Stoere vrouwen, verenigt u!

vrijdag 16 januari 2009

Mogen we even onze siliconen promoten?

En zo worden rolpatronen de wereld ingestuurd. Met een knipoog is deze reclame van Gamma uit 2001 bedoeld, maar we kunnen niet ontkennen dat we erg veel moeite moeten doen om die knipoog te maken. Ietwat beledigend voor de vrouw toch wel, lachen geblazen voor de in bouw verkerende man.

Maar of het voor Gamma nu nog zo slim zou zijn om soortgelijk beeld te gebruiken in zijn advertenties valt te bezien. Al enige tijd is namelijk bekend dat de vrouwen tegenwoordig de broek aan hebben in doe-het-zelf-winkels. Naar schatting beïnvloeden vrouwen namelijk 80 tot 90% van de koopbeslissingen. Misschien een goed idee voor Gamma om deze keer een man met erectieproblemen te gebruiken met als ondertitel: “hulp nodig bij het witten?”.

woensdag 14 januari 2009

Classy Blackberry/iPhone tasje

Er zijn genoeg accessoires voor de succesvolle zakenman om hem er nog succesvoller en yupperig uit te laten zien. Zwarte laptoptassen, lederen Blackberry-beschermers en robuuste aktetassen in combinatie met een strak pak maken hem al snel tot een echte professional. Allemaal leuk en aardig, maar voor de succesvolle zakenvrouw met een beetje oog voor mode een behoorlijke domper.

We waren dan ook zeer tevree toen we dit chique Blackberry/iPhone tasje spotten op het wereldwijde web. Verkrijgbaar in zwart en goud, slangen- en lamsleder. Genoeg vakjes ook voor visitekaartjes, pasjes en overige, niet nader te noemen portemonnee-inhoud. Te bestellen via TheCoolhunter.net.

dinsdag 13 januari 2009

Niet alleen vibrators

Het tijdperk waarin vrouwen zich alleen waagden aan technologie op het gebied van epileerapparaten, strijkijzers en elektronische seksspeeltjes is niet meer. Vandaag de dag is de angst van de vrouw voor technologische snufjes helemaal verdwenen, schrijft Lady Geek.

De man is nog steeds koploper als het aankomt op aankoop van HDTV’s, gameconsoles en iPod’s, maar het andere geslacht is bezig met een sterke inhaalrace. Van iedere 10 gadgets die aangeschaft worden, worden er 4 door vrouwen gekocht. Daarnaast doet 40% van de vrouwen transacties via internet, waarbij de mannen achterblijven met 30%.

Een mooie kans voor merken om de marketingstrategie wat bij te stellen en toe te spitsen op de vrouw, zou je denken. Helaas is deze boodschap voor technologiemerken nog niet helemaal aangekomen. De strategie van Nintendo’s Wii is echter een mooi voorbeeld van wél inspelen op deze interessante ontwikkeling. Met in-ondergoed-gitaar-spelende-übervrouw Heidi Klum in hun commercial breken ze een slim segment aan; de gamende vrouw. In de leeftijd 24-35 jaar zijn er namelijk meer vrouwen die de gameconsole liefdevol omarmen dan mannen. En dat is niet alleen omdat deze tegenwoordig ook vibreert.

Dus mannen, schuif even een metertje of 15 op. De marketingspotlight van technologiemerken mag vanaf nu worden gericht op de koningin des huizes, compleet met de niet-magertjes gevulde huishoudportemonnee in haar Gucci-handtas.

maandag 12 januari 2009

Lekker warm over-knee

Als we de catwalkshow van onder andere Fendi mogen geloven komen de over-knee laarzen weer helemaal terug. Deze keer niet geassocieerd met latex, SM of andere ondeugdheden, maar met pure stijl.

Of Nederland de over-knee laars aankan valt nog te bezien. Want stoer en kick-ass vrouwelijk zijn ze zeker, maar over het trashy-gehalte zijn de meningen toch nog verdeeld.

Eén ding is zeker; ze houden de witte melkfles-beentjes in deze ijzige winter in ieder geval mooi bedekt én lekker warm.

zondag 11 januari 2009

Harley Davidson’s women riders

Trek je lederen catsuit aan, zet je helm op (uiteraard met zorg voor je nieuwe kapsel) en neem plaats op het stalen ros die je richting de vrijheid zal brengen met één simpele beweging van de rechterhand. Vrrrrroooooom. De meeste motorrijders zijn nog steeds mannelijk, maar laat hen gewaarschuwd zijn; de motorchicks zijn in opmars!

Het Amerikaans motormagazine, American Iron Magazine, beschrijft een toename van vrouwelijke rijders in de afgelopen jaren. Vandaag de dag is een kleine 13% van alle motorrijders vrouwelijk. In 1990 was dit nog geen 4%.

Harley Davidson is zich maar al te bewust van deze cijfers en speelt hier al enkele tijd handig op in. Met een motormagazine speciaal voor de rijdende vrouw onder ons, verhalen van en voor motorchicks op de website en een jaarlijks terugkerend evenement ‘Daytona’s Women’s Experience’ versterkt Harley Davidson de binding met het merk en nodigt tevens nieuwe ‘women riders’ uit om deel te nemen aan de ‘beleving’.

vrijdag 9 januari 2009

De wereld vanuit de vagina

Het is altijd een uitdaging voor reclamemakers om een originele commercial te maken. Het Amsterdamse bureau Grey heeft deze uitdaging met beide handen aangegrepen toen zij voor Lactacyd de nieuwe commercial uitpersten. De commercial is namelijk gefilmd vanuit de vagina.

In het filmpje is te zien hoe een vagina het leven van alledag beleefd. String aan, skinnyjeans aan, skinnyjeans uit, string uit, plassen, afvegen, string aan, skinnyjeans aan, fietsen, seks, ontharen en belaagd worden met tampons. De vagina heeft het er maar druk mee. Volgens Lactacyd kun je hem (of haar natuurlijk) dus maar beter goed verzorgen.

Nu rest ons de vraag: Hoe hebben de makers dit toch zo mooi kunnen filmen? Het antwoord is even frappant als de commercial zelf. Namelijk met een kleine lens die normaal gesproken gebruikt wordt voor het filmen van het leven in een (ja hoor) vogelnestje.