maandag 4 oktober 2010

Online shoppen; man vs vrouw.

Het doorgronden van de beweegredenen van de vrouwelijke consument is geen eenvoudige taak. Maar absoluut noodzakelijk, wil je als merk haar aan je binden. Frankwatching.com heeft in een artikel een aantal belangrijke pijlers op een rijtje gezet, waarmee een merk gerichter aan de slag kan gaan om de online vrouwelijke consument te bereiken. De nadruk ligt hier op het verschil in online aankoopgedrag tussen de man en vrouw.

De vraag is natuurlijk: hoe verschillen vrouwen en mannen online? In het artikel wordt een samenvatting van een onderzoek van ComScore gepubliceerd, waarin een aantal belangrijke inzichten worden getoond:
  • Vrouwen zijn de digitale mainstream; ze komen overal en zijn online actiever dan mannen.
  • Vrouwen zijn actiever op sociale netwerksites, vooral content en photo-sharing zijn populaire features.
  • Wereldwijd zijn er meer mannen online dan vrouwen, maar vrouwen zijn langer online en bezoeken meer retail sites.
  • Vrouwen zijn niet alleen actiever online, ze kopen ook daadwerkelijk meer online dan mannen. Zo zijn ze verantwoordelijk voor 61,1% van alle online transacties.
  • Er zijn ook belangrijke verschillen in het type online retailer dat vrouwen en mannen gebruiken. Mannen kopen eerder bij ‘pure-play’ retailers (bijvoorbeeld Amazone en Zappos) die een enkel verkoopkanaal gebruiken. Vrouwen kopen evenveel bij multi-channel als bij ‘pure-play’ retailers. Multi-channel retailers (zoals Best Buy, Walmart en H&M) gebruiken meerdere kanalen.
Het volledige artikel gaat dieper in op de factoren die een belangrijke rol spelen bij het aankoopproces, bestaande uit de Oriëntatiefase en de daadwerkelijke Aankoop. In marketingopzicht dus een fijne en positieve benadering van de eeuwenoude en alom beruchte verschillen tussen de sekses. Use it wisely.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen