maandag 6 april 2009

Het goedkeurend knikje

Waar de man vanuit een praktisch oogpunt onderzoek doet naar zijn soon-to-be nieuwste technologische snufje, doet de vrouw dit vanuit een sociaal oogpunt. Lady Geek schrijft dit naar aanleiding van haar onderzoek naar het verschil in aankoopmotieven tussen mannen en vrouwen op technologisch gebied.

De vrouw zoekt steun vanuit haar omgeving (word-of-mouth) en bekijkt ‘the bigger picture’: Ligt die GSM lekker in de hand? Kleurt de flatscreen bij mijn nieuwe hoekbank? Wat voegt het product toe aan mijn leven? Past het product wel in mijn leven?

Allemaal zaken waar de man zich niet zo druk om maakt. Evenals het merendeel van de elektronicazaken. De verkoopargumenten bevatten voornamelijk termen als DDR2 667/800, NVIDIA® GeForce 7100-processor, MCP73PV-chipset en nog zo veel meer. Duidelijke taal voor veel mannen, maar voor de meeste vrouwen kan er net zo goed een Swahiliaanse hond tegen haar staan te blaffen.

Tijd voor een nieuwe technologische-vrouwvriendelijke-shop-cultuur dus! Een cultuur waarbij de focus niet ligt op de technische productdetails, maar op functionele, praktische toepassingen en uiteraard ook het design. De vrouw die geholpen wordt door een winkelbediende die precies weet welke buttons hij bij de vrouw moet pushen om haar dat goedkeurend knikje te geven waar ze bij een technologische aankoop dus naarstig naar op zoek is.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen