dinsdag 28 april 2009

Opportunities VS Threats

De recessie is in volle gang. Voor sommige bedrijven een reden om bij de pakken neer te gaan zitten, voor anderen een duwtje in de rug om eens met een andere marketingattack te komen. Een attack waarbij de pijlen zijn gericht op een kansrijke doelgroep; de vrouwelijke consument.

Bedrijven zijn begonnen om hun producten en proposities aantrekkelijk te maken voor de vrouw om hun sales te verhogen, schrijft The Economist. Het besef is gekomen dat vrouwen waardevolle klanten zijn om de volgende redenen; ten eerste is de kans hoger dat een vrouw een product nogmaals koopt als het haar goed bevalt, schrijft Marti Barletta in “Marketing to Women”. Ten tweede zijn vrouwen eerder geneigd hun tevredenheid uit te spreken in hun omgeving via mond-tot-mond reclame en sociale netwerksites. Ten derde zijn de meeste ontslagen tot nu toe gevallen in ‘mannenbranches’, zoals de bouw, met als gevolg dat de vrouw een belangrijkere rol kan gaan spelen in de huishoudelijke uitgaven.

McDonald’s heeft deze feiten ten harte genomen en was afgelopen februari sponsor van de New York Fashion Week. En dan hebben we het niet over het spekken van de modellen met gratis BigMac’s, maar ter promotie van een nieuwe lijn ‘hot drinks’ voor de trendy vrouw.
Voor sommige bedrijven is de recessie dus een perfecte gelegenheid om even van de gebaande paden te stappen en de kansen te zien, in plaats van alleen de bedreigingen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten