maandag 1 juni 2009

Vrouwen kiezen de auto

De auto is niet langer alleen een mannenspeeltje, schrijft Telegraaf. Dit blijkt uit onderzoek van communicatiemaatschappij XandY, uitgevoerd onder leiding van Collette Dunkle (voormalig bestuurslid van General Motors). Vrouwen halen de komende tijd steeds vaker de knip tevoorschijn als het gaat om de aanschaf van de automobiel.

In het onderzoek komt naar voren dat tussen nu en 2020 het aantal nieuwe auto’s dat door vrouwen gekocht wordt met 40% zal toenemen. Daarnaast heeft op het moment 86% van de mannen een rijbewijs, tegenover 65% van de vrouwen. Maar… de vrouwen zijn bezig met een inhaalslag. Reden voor autoproducenten dus om hier mooi op in te spelen.

Een autoproducent die hier het voortouw in heeft genomen is Infiniti. Door het inrichten van luxe boutiques, compleet met schilderijen aan de wand en zitjes met lifestyle magazines, heeft Infiniti de vrouw in alle opzichten centraal staan. De autoverkoper geeft de vrouw niet het gevoel dat haar autokennis slechts beperkt is tot het matchen van de lak bij haar nieuwe laarzen, maar speelt op bekwame wijze in op haar wensen en behoeften.

Helaas is echter het overgrote deel van de autowereld nog te conservatief om op deze interessante trend in te spelen. Even conservatief als enkele mannelijke Telegraaf-lezers overigens (zie reacties artikel), die zich toch redelijk in hun tedere mannelijkheid aangetast voelden bij het kennisnemen van de resultaten van het onderzoek…

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen