dinsdag 11 augustus 2009

Eerste marketingstap richting de digi-vrouw


Steeds meer merken laten de toenemende koopkracht van de vrouw op digitaal gebied niet ongemerkt voorbij gaan. De trend kan de omzet namelijk flink in de lift krijgen, mits het avontuur kundig wordt aangegaan. Het segment is namelijk voor veel bedrijven nog onbekend terrein en het is dan ook even afwachten of de gekozen benadering wel in goede aarde valt bij de digi-vrouw met het gat in haar hand.

Een voorbeeld hiervan is Dell en de Mini Notebook. Een product waarmee Dell zijn marketingpijlen richt op de digi-vrouw. De mini laptop was verkrijgbaar via een ‘vrouwvriendelijke’ website. Die vrouwvriendelijke website, genaamd Della, viel echter niet goed in de smaak bij het vrouwvolk. Naast het matchgehalte met je garderobe lieten de ‘technische specificaties’ op de site weten dat je laptop gebruikt kan worden om calorieën te berekenen, je aan je dieet te herinneren en om te de-stressen. Een niet al te hoge inschatting van het vrouwelijk brein. De website werd dan ook bestempeld als seksistisch en uit de lucht gehaald.

De uitwerking van deze eerste stap van Dell richting vrouwenmarketing was dan niet helemaal succesvol, maar hij is wel gezet. Het roze verven van een product blijkt echter niet voldoende om de koopgrage digi-vrouw haar creditcard te laten trekken. Door het inwinnen van de juiste kennis wordt een stevige basis gecreëerd voor marketing waarbij de vrouw benaderd wordt op de gepaste plek, de gepaste tijd en het belangrijkste; de gepaste toon. Waardoor dit, voor veel bedrijven, nog onbekende terrein wat vertrouwder gaat voelen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten