dinsdag 28 april 2009

Opportunities VS Threats

De recessie is in volle gang. Voor sommige bedrijven een reden om bij de pakken neer te gaan zitten, voor anderen een duwtje in de rug om eens met een andere marketingattack te komen. Een attack waarbij de pijlen zijn gericht op een kansrijke doelgroep; de vrouwelijke consument.

Bedrijven zijn begonnen om hun producten en proposities aantrekkelijk te maken voor de vrouw om hun sales te verhogen, schrijft The Economist. Het besef is gekomen dat vrouwen waardevolle klanten zijn om de volgende redenen; ten eerste is de kans hoger dat een vrouw een product nogmaals koopt als het haar goed bevalt, schrijft Marti Barletta in “Marketing to Women”. Ten tweede zijn vrouwen eerder geneigd hun tevredenheid uit te spreken in hun omgeving via mond-tot-mond reclame en sociale netwerksites. Ten derde zijn de meeste ontslagen tot nu toe gevallen in ‘mannenbranches’, zoals de bouw, met als gevolg dat de vrouw een belangrijkere rol kan gaan spelen in de huishoudelijke uitgaven.

McDonald’s heeft deze feiten ten harte genomen en was afgelopen februari sponsor van de New York Fashion Week. En dan hebben we het niet over het spekken van de modellen met gratis BigMac’s, maar ter promotie van een nieuwe lijn ‘hot drinks’ voor de trendy vrouw.
Voor sommige bedrijven is de recessie dus een perfecte gelegenheid om even van de gebaande paden te stappen en de kansen te zien, in plaats van alleen de bedreigingen.

woensdag 15 april 2009

Independent women

De tijd dat de vrouw haar echtgenoot om geld moest vragen om een nieuwe bloemetjesjurk te kopen is voorbij. Ze tovert tegenwoordig haar eigen portemonnee wel tevoorschijn om op ‘spending spree’ te gaan. Onderzoeksbureau Synovate concludeert na een internationaal onderzoek naar vrouwen en hun financiën dat 60% van de Nederlandse vrouwen zich financieel onafhankelijk voelt. De Nederlandse vrouw scoort hiermee gemiddeld, vergeleken met andere landen.

De hypotheek en levens- en zorgverzekeringspremie worden gezien als grootste obstakel voor financiële onafhankelijkheid. Financiële afhankelijkheid die voor de vrouw betekent:
  1. Onafhankelijk zijn van partner/echtgenoot (50%)
  2. Leven zonder schulden (24%)
  3. Alles kunnen kopen wat je hartje begeert (10%)

De financiën beheren met behulp van een maandelijks budget en een gezamenlijke spaarrekening met partner/echtgenoot wordt door de meerderheid van de Nederlandse vrouwen op prijs gesteld. Het beheren van de spaar- en/of lopende rekeningen staan daarnaast op nummer 1 van de maandelijks meest gebruikte financiële producten en/of diensten. De creditcard wordt door een derde van de vrouwen ook regelmatig gebruikt. Overige diensten zoals aandelen, beleggingsfondsen en buitenlandse rekeningen worden minder genoemd. Waarschijnlijk nemen de meeste mannen deze diepgaandere financiële zaken nog voor hun rekening.

De meerderheid van de Nederlandse vrouwen kan dus prima op haar eigen, onafhankelijke, Hollandse stelten staan. Een interessant gegeven dat niet over het hoofd gezien mag worden, als het gaat om marketing in de financiële sector.

maandag 6 april 2009

Het goedkeurend knikje

Waar de man vanuit een praktisch oogpunt onderzoek doet naar zijn soon-to-be nieuwste technologische snufje, doet de vrouw dit vanuit een sociaal oogpunt. Lady Geek schrijft dit naar aanleiding van haar onderzoek naar het verschil in aankoopmotieven tussen mannen en vrouwen op technologisch gebied.

De vrouw zoekt steun vanuit haar omgeving (word-of-mouth) en bekijkt ‘the bigger picture’: Ligt die GSM lekker in de hand? Kleurt de flatscreen bij mijn nieuwe hoekbank? Wat voegt het product toe aan mijn leven? Past het product wel in mijn leven?

Allemaal zaken waar de man zich niet zo druk om maakt. Evenals het merendeel van de elektronicazaken. De verkoopargumenten bevatten voornamelijk termen als DDR2 667/800, NVIDIA® GeForce 7100-processor, MCP73PV-chipset en nog zo veel meer. Duidelijke taal voor veel mannen, maar voor de meeste vrouwen kan er net zo goed een Swahiliaanse hond tegen haar staan te blaffen.

Tijd voor een nieuwe technologische-vrouwvriendelijke-shop-cultuur dus! Een cultuur waarbij de focus niet ligt op de technische productdetails, maar op functionele, praktische toepassingen en uiteraard ook het design. De vrouw die geholpen wordt door een winkelbediende die precies weet welke buttons hij bij de vrouw moet pushen om haar dat goedkeurend knikje te geven waar ze bij een technologische aankoop dus naarstig naar op zoek is.