donderdag 18 februari 2010

Vrouwelijke archetypes

Een pak inlegkruisjes, een pot muurverf en een paar witte sportsokken met antislip in één boodschappentas. De beweegredenen van de vrouw als consument zijn onvoorspelbaar en moeilijk te doorgronden. Senta heeft echter een interessante poging gewaagd en een onderzoek uitgevoerd onder de Nederlandse vrouw. Het resultaat: Er zijn zeven verschillende archetypes te benoemen die in iedere vrouw actief zijn.

De types zijn:
- Huiselijk Klassiek
- Puur Naturel
- Gedreven Glamour
- Passievol Bohémien
- Expressief Stoer
- Zakelijk Chique
- Energiek Romantisch.

Ieder type is te karakteriseren, heeft andere merkvoorkeuren, andere waarden, een ander winkelgedrag en mediagebruik. Het Gedreven Glamour type laat zich bijvoorbeeld kennen als een echte shopaholic, Het Passievol Bohémien type als een bewuste online aankoper en het Puur Naturel type is eerder aangetrokken tot de grotere winkelketens.

Senta laat ook zien dat er in iedere vrouw minimaal drie archetypes van de zeven te vinden zijn. Deze conclusie verklaart de onvoorspelbaarheid en voorkeurswisselingen waardoor de vrouw vaak een lastige doelgroep is om effectief te bereiken. Senta claimt dat, afhankelijk van haar stemming en bezigheden, de types overvloeien van de een naar de ander. Van Expressief Stoer zonder pardon naar Huiselijk Klassiek. De kansen met deze kennis zitten hem in het raken van de juiste combinaties.
De focus in het onderzoek ligt op vrijetijdsbesteding, stijliconen, fashion, beauty, food, telefonie, financiën, kleurvoorkeur, zintuiglijke voorkeur en mediagebruik. Het geeft merken die vooral inspelen op beleving, klantbinding en emotie nog beter de mogelijkheid om hun aanbod beter af te stemmen op de voorkeuren van de Nederlandse vrouw.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen