zaterdag 27 maart 2010

What women want during a recession

Marketingweek laat in een artikel weten dat de recessie een grote impact heeft op het koopgedrag van de consument, en in het bijzonder het koopgedrag van de vrouw. Ongeveer twee keer zoveel vrouwen (28%), vergeleken met mannen (15%), houden hun hand steviger op de knip in deze tijd. Daarnaast zegt de helft van deze vrouwen (51%) dat ze nu meer goedkope producten en huismerken koopt dan voorheen. Ook koopt de vrouw nu vaker kleine luxe goederen (Lipstick Effect) om zichzelf toch stiekem even te verwennen.
Overall een grote verschuiving in het gedrag van deze belangrijke consument. En hoog tijd voor merken om als de mallemoer actie te ondernemen om hun klanten te behouden.

Maar hoe te handelen in deze tijd? De verschuiving in het koopgedrag vraagt om een andere tactiek. Als premium merk bijvoorbeeld ben je niet meteen verloren, maar de focus moet ergens anders komen te liggen. Niet op de glossy kant van het merk, maar op de kwaliteit; je krijgt waar voor je geld.
Het is belangrijk voor een merk om de vrouw te laten weten dat ze begrepen wordt en aan haar kant staat. En dit is niet zo simpel als een roze bom laten ontploffen op de producten. Lange termijn investeringen is wat we nodig hebben om de vrouw te raken en te blijven raken. Zoals de winkelinrichting in een elektronicazaak aanpassen om specificatie-dolle vrouwelijke consumenten te voorkomen.

De huidige economische ontwikkelingen mogen dus een belletje, of beter gezegd een alarmbel laten rinkelen bij merken. Alle merken dus. Want de van huis uit mannenmerken (auto en elektronicamerken zoals genoemd door Marketingweek) worden het hardst getroffen als ze nu niet heel hard gaan focussen op de vrouw. Een focus met als doel: “generating a more effective way of doing business with half the people on the planet”.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen